In Beli Produk Shaklee bisnes online shaklee Cara Daftar Jadi Ahli Shaklee Mimpi Itu Penting Superstars Shaklee superstars tsunami tsunami shaklee

Impian: Sapa Kata Impian Ada Tarikh Luput? And Sapa Yang Kata Impian Hanya Untuk Yang Muda?

Sejak saya mula buat Bisnes Online Shaklee dan bila saya Daftar Jadi Ahli Shaklee dan rasa nak buat sebetulnya... where do I see myself in 6 months time?  😶

Okay, nak tanya sikit ni. 
Pernah tak awak buat kerja gila? Perkara yang tak pernah dipikir dek akal fikiran diri sendiri? Those things yang bila if anyone sebut, you akan cakap, “oi, kau gila ke? itu mustahil lah nak buat!” 😳

I have one. Satu. I mean, probably ada banyak kot? But yang betul betul macam, ish… apakah? Betul ke saya sebenar benarnya mmg decide nak buat ni? Dah fikir habis ke? Ini ke jalan terbaik? Apa akan jadi nanti? And, typically… ‘what if…’ atau ‘kalau…’ mesti akan popped in your head, sebab kite punya self-conscience (bukan self-conscious tau?! sebab conscious, means you are well aware of the thing, tapi conscience, mcm kite punya perasaan serba salah. Lepas tu, mula lah rasa tak senang duduk, especially bila dah lakukannya and benda tu bukan lagi cita cita atau kata hati. Kan??? 🙄🤔

So, yeah. I did. Apa yang I buat sebenarnya? 🤔


I resigned. I quit my job. Berhenti kerja. 😛

Apaaaa??? Itu biasalah? Memang lah perkara biasa, if awak tu ada kerja lain menanti kan? And memang lah takde masalah, if reason awak berhenti sebab awak dapat offer yang lagi baik dari sebelumnya. Atau, memang lah itu bermakna berita yang hebat, sebab awak akhirnya berkahwin dengan anak raja, sama exactly macam yang dalam cerita dongeng dulu dulu, masa kecik yang mama awak bacakan tu. 😏

Tapi, tidak utk saya. Saya berhenti kerja plainly because saya penat. Saya letih dengan benda yang sama berulang kali. Saya tertekan dengan permainan jigsaw puzzles dalam setiap kepala individu yang saya kenal. Mungkin tak saya terlalu mengharapkan layanan puteri raja? Tak mungkin kan? Atau mungkin juga saya dah terlalu menginginkan masa terluang untuk buat semua benda yang saya suka sebelum ni? I dont know. But yang saya tahu, satu hari saya dah tekad, ini lah masanya. Masa untuk saya berhenti dari semua tu. Berhenti jadi Pak Turut (or should it says, ‘Mak Turut’?) dan agree utk buat semuanya although dalam hati rasa taknak? Stop myself from menjadi the one person yang takde pendirian dan duduk keje kat ofis sampai lepas waktu abis keje, just for the sake of gaji yang tak seberapa tu? 🙄 And after all that things that I have to cope up with, bersungguh sungguh keje sampai takde masa utk mama, papa and adik adik saya, apatah lagi utk diri sendiri, utk beberapa keping duit kertas yang tak banyak mana tu? And ada ke, dalam list of directorship utk company tu, nama saya terpampang megah as one of the shareholders? Takde pun. So, why would I slave myself sampai takat tu? And end up migraine marathon utk beberapa hari dan minggu dalam setahun? Is it really worth it??? 😕😳🤔

So, I did. I resigned. I quit my job. And berhenti keje. 😎

It has been almost 2.5 months. Tapi, surprisingly… tak sikit pun saya rasa regret. Langsung takde sesalan. But in actual fact, saya rasa riang. Gembira. All those burden on my shoulders terus hilang. Rasa mcm baru dilahirkan semlm. A new person. Definitely. 🤗

B-Complex Mampu Menghilangkan

Rasa Stress Melampau

And dalam masa 2 bulan lebih, saya habiskan masa dengan berehat and took the time off, which has been overdue for sooo long. Lepas tu, terdetik kat hati saya, “eh, aku ni dok makan Shaklee all these while. Maybe boleh try nk see how it is to start a business?’ 🤔 Ini akan jadi benda baru. Benda yang tk pernah saya buat sebelum ni. And its a good thing to share produk yg bagus dgn org lain kan? Especially kawan kawan sendiri. And masa tu jugak lah saya contact Mami @Salwa sbb dia yg tolong saya register dulu.

A year before (or maybe 1.5 months before, tak ingat), saya register Shaklee sebab saya mmg mkn produk ni since 2014. Tapi utk makan sendiri. Sibuk keje ofis, tak fikir pun nak berbisnes. Lagipun, mana lah ada masa nk buat semua tu. Beli from another agent, and tak jadi member pun. Then sbb agent saya pindah, saya google dan jumpa Mami @Salwa. Dia baik. Saya awal2 dah ckp, taknak berbisnes. Hanya utk sendiri, boleh ke? Dia kata boleh so I then became a member. 😏

Bila saya contact Mami again recently, saya ckp… ‘saya terfikir nak join the business. Boleh ke? Tapi saya tktau apa2 and its probably difficult sebab bukannya senang nk buat, lagi2 takde experience kan?’ 😟 But Mami tenang je ckp its okay, dia akan bantu saya. Bersyukur saya ditemukan dgn Master kat Shaklee ni yg tk lokek ilmu, tk sombong and sangatlah supportive. And days after that, Mami mentioned tentang iReachTsunami pulak. A platform for all the agent ataupun Shaklee Independent Distributor (SID) utk di’train semua benda2 penting utk jadi SID yg bagus. Dia tanya nak masuk tak? Berminat tak? Byk benda boleh learn from the experts. 😎

Ada rasa nak sertai saya dalam Keluarga Superstars Shaklee bersama Mami Salwa? Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee dan menikmati kelebihan beli Shaklee Dengan Harga Ahli yang amat menarik tu? Tunggu apa lagi? 

Mula2, sapa lah tak cuak. Ye lah, org lain dah bagus, dah bertahun… saya ni, walaupun dah consume for a while, tapi ilmu di dada tk cukup rasanya. Tapi relax je dia bitau takpe. Semua tu boleh diatasi. Yang penting niat. And mesti lah keinginan sendiri. Ya lah, dak? So, saya pun akhirnya agree. Tahu2, rupanya… hari saya kata ‘ya, saya nk join’ ialah hari ke-5 kwn2 lain dah start!!! Malam tu jgk saya dikerah buat 5 tasks terdahulu utk bersama2 dgn kwn2 lain on the actual, correct day. Berpeluh jgk, sampai pukul 4 pagi saya buat 5 tasks haritu. Hari ni, masuk lah Task 10 utk program tu. And makin lama, saya makin excited dgn Shaklee, produk2 dia jgk. Dgn Shaklee jgk, saya kenal ramai org2 baru. And yang mengejutkan, setiap org yg saya kenal, bersih betul hati. Baik. Tk kedekut ilmu. And paling best, macam dh kenal lama!!! Alhamdulillah, bersyukur saya. Sgt2 lah tak sangka, serious ni! 🤗😄

Jadi, apa saya harapkan utk masa 6 bulan akan dtg ni? Apa progress yg saya impikan? Apa yg saya rasa target saya or kedudukan yg saya nak? Rasa rasa awak? 🤔😳

Earlier, mmg saya tk expect yg saya boleh buat. Gila ke? Mana reti nk jual2 ni. Malu lah nak bckp dgn org. Lagi2 ngan mereka yg tk kenal langsung. Dulu mmg penah keje kedai. Kedai sabun. Masa kt Dublin, bila ekonomi merosot. Terus kena retrenched and sempat keje jadi sales assistant kedai handmade soap, LUSH. Ada lah dalam 8 bulan? Tp tu lain. Tu kedai. You nampak sapa customer. Yg muka garang sket atau sombong, tak perlu nak approach lah. Dia nak, dia cari lah kite. Tapi Shaklee ni lain. Kite kena approach mereka. Tp tkleh lah pushy. Niat kat hati kena ikhlas. Bukan semata mata nak sales. Tp nk kongsi pengalaman and produk yg hebat. Menakutkan. Macamana nk achieve apa2 if camni? 😑😒

Tp, masuk hari ni hari ke-6 saya join group ni, group Tsunami Shaklee ni. Makin hari, saya makin nampak apa yg saya nk. Saya mula nampak, semua benda tak mustahil, asalkan kite tahu apa kite nak. Asalkan kite FOKUS sesuatu benda dan bersungguh melakukannya. Asalkan kite buat dengan hati yg ikhlas, lebih2 lagi benda yg we have passion with. Yes. Saya rasa saya ada passion utk Shaklee. Sbb saya guna Shaklee. So, I know exactly how the product is. Although tak guna the whole sets they have, but guna most of it. And dgn sekelumit pengalaman guna produk ni lah, saya tekad nak bantu org lain jgk. 🤓

To add it up, alhamdulillah saya berjaya closed deal lepas Isya’ semlm dengan seorg kenalan. Saya berjaya yakinkan dia dengan kehebatan produk Shaklee and obviously #shakleeeffect yang hebat tu, terus dia dengan gembira amik produk produk yg saya recommend and berjaya buat closing beratus ringgit. Dan jugak, dia akhirnya berminat utk menjadi part of the team and to #liveamazing dengan Shaklee sbb dia ckp, ‘aku rasa it is really nice that kau betul2 explain kat aku satu satu and nak sama sama tolong org lain utk cantik and sihat’. Saya terharu. Saya cakap ni, bukan sebab riak. Bukan jgk sebab nk show off. Langsung takde rasa camtu, but more of nak kongsi kegembiraan saya. Sbb saya berjaya buat hati lain gembira dgn produk yg hebat ni, dpt berkongsi produk ni dan juga dapat tahu apa yg saya lakukan ni tk sia2 sbb rupanya, dihargai. Small things amused me. Always. I am always like that. So yes, saya happy. Sangat2. 😍😂

Again, in 6 months? 😧🤔

Saya harapkan dalam bulan ke-6 nanti, saya akan naik level sebagai ‘Supervisor’ (berangan tak habis, Cik Lisa Wangi ye?). 😂 Haha. But, yes. Saya nak cuba. Saya nk cuba naik jadi ‘Supervisor’. Saya nak tarik ramai lagi utk jadi cantik and sihat sama sama dgn saya. Saya juga bercita cita nak dapatkan income 4 angka. Mustahil? Tiada benda yg mustahil, selagi kite yakin and berusaha nak capai kan? And jgk, if kite percaya dgn diri sendiri and push ourselves but in a positive way. If kite ada kwn2 seangkatan yg sama2 positif dan dorong kite utk jadi yg lebih baik, so apa masalahnya? Ya dak? 😇😂

Ini masa raya (2016), the whole family (excl. Papa).
Ya, saya tahu. Muka saya bulat time ni. Sgt2 bulat. 😂
Tapi, takde benda yg mustahil, betul tak? 
Adakah awak rasa itu mustahil utk saya? Awak rasa saya tk mampu capai impian saya ke? 🤔 Tak kisah apa org lain nak kata, but that is my dream. Itu impian saya. Dan bulan ke-6 nanti, impian saya tentunya akan jadi kenyataan, inshaAllah. Dengan izin Allah, semestinya. Dan dgn semua org di sekeliling saya, tentunya! InshaAllah. Ameen. 😇

Doakan saya, ya? 😘

Memang seronok untuk buat bisnes dan capai impian saya selama ni. Tapi, mat salleh cakap... 'the more the merrier'! Jika awak ada terdetik dalam hati, rasa nak cuba venture dunia bisnes dan turut sama dengan saya dan Keluarga Shaklee Superstars saya, ada rasa nak Daftar Jadi Ahli Shaklee dan dapat beli Shaklee Dengan Harga Ahli...? Pendaftaran tak lama pun, kejap je dah siap. So, jangan tunggu lama lama ok?
Jumpa nanti! 😁

Related Articles

0 comments: