In Bisnes Shaklee Online Cara Daftar Jadi Ahli Shaklee Gugup Kali Pertama Jual Shaklee pengedar shaklee wangsa maju Set Kurus Shaklee

Saat Aku Mulai Berbicara, Semuanya Jadi Nyata

Pengalaman deal dgn first customer ya? 😬

Nak ikutkan, hari ni masuk lah 10 hari saya actually dah lama Daftar Jadi Ahli Shaklee, tapi officially join Shaklee ni sebagai Shaklee Independent Distributor (“SID”) yang aktif. ☺️

‘Kenapa? Dulu tak aktif ke? If tak aktif, macamana awak ckp awak dapat result losing weight tu, if awak bukan related dgn Shaklee pun? Awak tipu kami ke sebelum ni????’. Mesti awak semua tertanya tanya dlm hati camni kan?? Bukan. Salah tu. Cerita dia mcmni. 😅


Saya mula consume Shaklee sejak mid 2013 kot? Or maybe 2nd quarter of 2013. Masa tu mmg cuma customer semata2. And tak berminat utk jadi member pun. Masa tu saya amik supply dari kawan saya, sbb dia ialah one of the SID yg aktif masa tu. But rasanya, towards the end of 2014 tu… she got married and berpindah ke Penang. Saya pun putus bekalan.

Pikir punya pikir, ish… register sendiri je lah. Jadi member sendiri, senang kan. Daftar Jadi Ahli Shaklee, Sbb branch Shaklee pun dekat rumah je. Last2 cari kt internet and ditemukan dgn Mami Salwa. Saya pun msg dia and confess lah isi hati; nak jadi member tapi tak interested nak berniaga, sbb kerja tak tentu masa. Masa utk diri sendiri pun takde. And Mami pun ok je, so sejak hari tu jadi lah saya salah sorg SID yg tak aktif. Cuma beli utk makan sendiri, kata org. 

Recently, dalam end of October baru ni or awal November 2016, tergerak hati nak msg Mami and ckp nk cuba utk join berbisnes, tp tak tau if Shaklee bagi ke tidak. Sbb sebelum ni mmg tak amik peduli pun apa rules and regulations dia. Sbb mmg sememangnya guna utk diri sendiri! Mami pun ckp ok, takde masalah and nnt dia akan guide dari awal. So, masa tu tk buat apa pun lah kan.

Lepas group dah setup semua, perkara wajib setiap keluarga Shaklee rasanya. Then, on 5 November 2016 tu, Mami ckp pasal #tsunamishaklee and tanya berminat tak. Masa tu tak tau apa2, so bebetul tak tau apa jawapan yg sepatutnya? Mcm agak blur walaupun Mami dh explain jgk berkali2. Last2, saya jawab ‘ok!’. 

Hah! Lepas okay, Mami pun explain yg ni ialah utk 100 hari continuously. Akan ada task given setiap hari and buat accordingly lah kan? Training lah jugak kirenya, dgn mereka2 yg hebat tentunya. Why not kan? Lepas tu, baru dapat tahu, peserta lain dah lepas 5 hari, so maknanya saya ada 5 outstanding tasks yg nk kena complete before hari esoknya!

Masa tu dh lepas Maghrib, mcmana nk siap semuanya? Hihi… Itu mmg gamble, but alhamdulillah saya berjaya jgk walaupun bersengkang mata mlm tu. 

6 haribulan tu, saya bersama sama lah dgn peserta lain. Hati gundah gulana lah jugak. Tak pernah buat jualan langsung camni kan? Tp, sbb Mami tu pun dh bg kepercayaan and dia ada faith yg saya boleh buat, so saya tekad nak teruskan and apa nak jadi, jadi lah. Yang saya tahu, saya akan buat semua ni bersungguh sungguh!

Masa 6 haribulan baru ni, which is hari kedua saya join #tsunamichallenge and decide utk buat secara full time ni, dah rasa tenang sikit lah. Sbb semalamnya tu nk cope 5 tasks kan, penat dok kesat peluh atas dahi! Semakin hari rasa makin belong. Makin buat kesedaran sendiri yang mmg ini lah yg terbaik utk diri saya rasanya.


Mungkin berkat usaha Mami tak putus asa push saya utk yakin dgn diri sendiri and join tasks ni, hari ketiga tu, which is 7 haribulan November; saya berjaya close kan sale almost impossible nak percaya total retail price in total, tapi it happened. Mmg berlaku. Ingatkan mimpi, tapi syukur alhamdulillah, taktau nak rasa apa dah masa tu. Seronok? Terharu? Gembira? Semua pun ada lah. 

Tapi, negotiation tu berlaku 1-2 days before tu. Tak berapa nk ingat. And discussion tu mostly dalam whatsapp je, sbb prospek tu duduk kt Sabah. Lelaki. Age about 30. Dia ni sbnrnya kawan saya masa keje dulu. Dia ada tahu pasal saya dan Shaklee sbb lepas saya ckp kt Mami yg saya nk join bisnes, saya ada send message to all my contacts ckp ‘hey, saya jual Shaklee now. If anything, let me know’, so dia pun pas tu msg lah saya.

Mula berbual matters yg general dulu, like apa kabar, buat apa skang, how’s life so far, apa cerita budak budak lain and so on. Then, lepas tu baru dia raised his concern on ‘losing weight’. Dah aktif kat gym skang sbb thought of losing weight, so if there is any Shaklee’s product yg boleh lose weight ni? 

(a) Set A (Alfafa Complex 330 tablets)


(b) Set B (Alfafa Complex 700 tablets)


Phew! Nasib baik tak tanya pasal stroke. Or heart. Or gout.

SET KURUS Shaklee? Senang lah saya nk explain, sbb itu set yg saya ambik before ni and still on it (although ada culas and berhenti sepjg saya kt Middle East dulu dlm setahun lebih, sebab putus bekalan! Hihi…)

But tu lah set Shaklee yg saya paling tahu sbb itu yg saya makan! If kite makan, kite experience it, senang nk cerita kan? Testimonial diri sendiri. Senang. Jujur. Itu yg penting.

Mula lah bersemangat saya bercerita satu satu tentang setiap supplement. Bermula dgn ESP, Omega Guard, Lecithin, Alfafa. Kemudian, Herblax utk hari minggu punya detox treatment.




Dan tak ketinggalan kegemaran saya, Vivix! The yummiest supplement ever and sangat untung sbb boleh cover utk setiap masalah kesihatan.

Utk losing weight, apatah lagi! Sedap, berat badan turun dan kandungan antioksida yg tinggi yg berupaya menangani pelbagai masalah lain?


Tak rasa amazing ke tu?? Dan saya terus bercerita dgn riang, sbb saya tahu apa yg saya sedang ceritakan pada dia. Saya tahu masa tu apa concern dia. Apa yg dia nak tau. Apa yg dia risaukan. Sbb saya pernah jadi mcm dia, masa mula mula sapa diperkenalkan dgn Vivix!!!

And paling best ialah the moment that he mentioned a set to lose weight. SET KURUS SHAKLEE!!! Saya bersyukur sbb saya boleh jujur dgn dia, sbb saya tak perlu berdolak dalik utk mencari maklumat tentang semua tu, sbb saya hafal semuanya sbb I consumed the same supplements too! Haha. 
(a) Alfafa Complex (small) 330 tablets - SET KURUS SHAKLEE (A
(a) Alfafa Complex (big) 700 tablets - SET KURUS SHAKLEE (B)


Selesai penerangan (ini jugak dah buat saya terlambat, or maybe yg terakhir utk hantar task utk hari itu!) yang panjang lebar pada dia termasuk beberapa list of soklan yg dia concern to know and dia pun tanya utk kepastian, I thought that was it.

Macam biasa: saya pun kata kat dia jangan terpengaruh dengan apa yang orang kata, "amik supplement tak perlu nak exercise or jaga makan bagai". Saya kata itu mitos. Yang sebenarnya tiga tiga ni penting untuk kesihatan yang sihat, so takleh lah nak ingat amik SET KURUS jer, dah boleh kurus dan dan tu! And dia setuju dengan apa yang saya hujahkan! Ceewah!

But then, dia bagitau yg dia perlukan jugak sesuatu utk sakit belakang. Beberapa hari before tu, badan dia mcm sakit2 so dia mcm perlukan sesuatu utk masalah tu.

Produk ada bermain di fikiran tapi memandangkan saya masih setahun jagung usia, saya mintak pendapat keluarga bisnes saya dan semua org sangat membantu. Sgt2 gembira dgn feedback tu, padahal baru hari ketiga saya hari tu! Tapi semua mcm dah kenal lama! Akhirnya, saya include kan Ostematrix utk set keseluruhan. 

Itu lah pengalaman saya dgn first customer saya. Experience yg cukup bagus! Org akan ckp, ‘boleh lah, kawan kau sendiri kot?!’ Betul. Tapi cuba pikir betul2, siapa or kawan mana lah sebaik baik kawan pun, yg sanggup habiskan beratus2 ringgit sbb nk support kawan dia buat bisnes?? If lah dia anak jutawan, anak raja, anak Sultan… ye, mungkin.


Mungkin dia akan purchase semata mata sebab saya ni kawan dia and nak support kawan lah katakan? Tapi, saya yakin dgn diri saya and berani utk katakan yg dia akhirnya decide utk purchase recommended supplements tu sebab dia boleh lihat (or baca, sbb Whatsapp kan?) yg saya tahu apa yg saya explain, apa yg saya recommend and atas sebab apa saya buat recommendation tu.

Dia tahu I know my facts and I know what I am talking about and atas sebab self-confidence yg saya tunjukkan tu lah dia jadi yakin dan buat pilihan utk hidup dgn Shaklee! 

Riak? Saya riak sbb dh dapat satu jualan yg tk seberapa tu? Tidak lah, kawan kawan. Ini keyakinan diri, bukan riak. Mcm yg saya penah ckp, apa2 pun, kite mesti yakin dgn diri sendiri, sbb tanpa sokongan dari diri sendiri, yakin dgn diri kita ni, kita akan tewas. Itu yakin namanya.

Utk Buat Bisnes Shaklee Online, saya skang tahu yg saya kena tabah, cekal semangat, sabar dan tenang. Saya juga tahu, saya kena yakin. Yakin dgn setiap langkah. Boleh buat keputusan tanpa teragak2. Baru lah customer rasa senang hati nk deal dgn kita.

Baru lah dia rasa bangga yg dia pilih kita dan bukan beratus SID yg lain utk pembelian dia. And saya mmg mengaku, lepas penjualan pertama saya, saya jadi lebih yakin nak menghadapi nya. And benda yg sama dah pun berlaku lepas penjualan kedua, ketiga, keempat dan seterusnya. Dan saya sentiasa berdoa supaya Allah sentiasa murahkan rezeki saya dan tenangkan diri saya dalam apa jua keadaan, inshaAllah.

Doakan saya berjaya utk pergi jauh, ya semua? 

Eh, chup, chup!! If awak rasa awak nk jadi mcm saya, boleh. Awat tak leh plak?? Mai lah call saya, kita borak2. Masuk keluarga Shaklee saya and jom kita bantu org ramai utk jadi cantik/kacak dan sihat sama sama. Jom!!

Atau, awak lebih senang melakukannya secara online? Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee dengan mudah untuk dapatkan kelebihan beli Shaklee Dengan Harga Ahli? Apa tunggu lagi? Cepat lah Daftar Jadi Ahli Shaklee dan awak dalam perjalanan untuk menjadi sebahagian daripada kami! Terima kasih and jumpa lagi!

Related Articles

2 comments:

Unknown berkata...

Saya pun sebab kawan yang suruh buat start bisnes Shaklee. Sebab mudah dia nak beli. Haha. Terpilih masuk group yg ohsem. Syukur 😊😊😊

Teruskan langkahmu Cik Lisa 💪💪💪

Ard berkata...

Bestnya cik ha dapat close sale ����

Seronok tau baca cik ha tulis ����

Thanks for sharing your experience ni ��