In cantik cantik dan sihat sama sama detoxification gemuk healthy option kembang semangkuk kurus lose weight putus asa selera makan shaklee shaklee malaysia weight management yakin

Hati Perempuan Selembut Baldu?

Perempuan. 💁🏻

Saya ni perempuan. Kadang kadang orang awam akan refer golongan kite ni as ‘wanita’. Ada pulak, time time muda dulu, mereka label kite ni sebagai ‘gadis genit’. 

Bila tiba time cendekiawan or yg pandai berkata kata tu, mereka panggil kite semua ni, ‘hawa’, bunyi style sikit kan? 

VIVIX Tak Pernah Hampakan Saya


Regardless of apa pun term yg mereka pilih untuk namakan kite, karakter dan rasa hati kite mesti sama. 

Confirm lah! 



Tapi if ada variance pun, plus minus, the main rasa dlm hati tu dan karakter kite semua ni mesti sama. Percayalah kat saya. 

Haa… Saya tahu, awak sebenarnya dah pun angguk pelan pelan sambil baca ni kan, sambil kata, 

“A’ah, betul lah tu”. 

Sensitif. 


Sikit sikit mesti terasa especially if org yg ckp tu ialah org yg paling kite sayang. Cuba bygkan, awak keluar dgn bf/tunang/suami, tetibe lalu seorg perempuan cantik, putih berseri, mata bercahaya ala ala puteri raja, wangi semerbak je lalu tepi meja kite. 

Si bf/tunang/suami tu, tgh ckp ckp ngan awak, terus terdiam pastu laju je mata dia mengekor langkah perempuan tadi tu! Rasa apa dalam hati? Pecah berderai tak? 

Nk horror kan lagi keadaan, si bf/tunang/suami boleh plak nak mention, 

“Ish, awak! Cantik betul kan perempuan td? Untunglah sapa kawen dgn dia!” 

Apa Perasaan Bila Kita Boleh Rasa Cantik Luar Dan Dalam?

Remuk tak hati? 

Rasa rendah diri dan tak worth langsung di mata si dia tak? 

Terdetik tak dlm hati persoalan, 

“Dia ni cakap camni, dh tak sayang aku lagi ke?” 


Mula lah time tu, kite senyap senyap pandang diri sendiri ikut cermin kedai makan tu. Pandang atas bawah. Tp takut takut, sbb takut si bf/tunang/suami ingat kite dh hilang akal terjengah jengah camtu kan? 


“Hodoh sangat ke aku? Nampak sgt ke isi lebih kt lengan aku ni? Eh, besar sgt ke peha aku ni? Perut aku ni, buncit ni obvious sangat ke? Tapi aku dh pakai baju size XL dh ni, patut tak nampak lah buncit tu? Dia nampak ke pipi aku dh kembang sesangat ni? Aku dh pakai tudung gelap dh, org kata pakai tudung kaler gelap sikit, boleh nampak muka jadi runcing. Ish…” 

Mula lah jgk suara hati tk henti henti berbisik, mood nk ‘dating’ dh tkde makna dh kn? 

Perempuan.  


Semua perempuan nk cantik. If boleh, nk jadi yg terbaik utk org yg dia syg. Ada ke perempuan yg tknak cantik? Saya tk berapa nk pandai ilmu agama sgt, maklumlah masih belajar nk lengkapkan diri sendiri. 

Tp yg saya pasti, seorg isteri yg mencantikkan diri utk suaminya, pun dpt pahala. Mudah kan nk dpt pahala bila dh jd isteri? 

So, siapa lah yg tknak cantik. Takde kan? 

Saya? 

Mesti lah. Saya nk cantik. 

Sbb bg saya, bila kite cantik, it boost self confidence kite kan? Bila kite confident, kite jd yakin. Bila kite yakin, kite tahu apa yg kite nak. Kite takkan teragak2 nak buat keputusan, sbb kite tahu apa yg kite nak. 

Kite takkan indecisive, acah acah utk buat keputusan. Susahkan diri sendiri, susahkan org sekeliling. Elok ke perangai cenggitu? Tak lah kan? 

Bila tk confident, perangai jd tk elok, sapa nk kawan dgn kite? Bila tkde org nk kawan dgn kite, kite depressed. Sedih. Tuhan sayang kite ke if kite negatif cenggitu? Kite ni hamba-Nya yg baik ke if possessed semua negative traits tu? 

“Eleh, cakap je pandai. Tak mungkin lah dia ni positif je sepjg masa? Hidup dlm dunia fantasi ke? Mana ade benda elok je setiap masa tanpa masalah? Nak bodek sbb nk jual produk dia lah tu? Kengkonon nk bg inspirasi?” 

Mungkin ada antara awak semua terdetik dlm hati mcm ni kan? Tkpe. Saya tahu. 

Betul. 

Saya bukan dlm dunia fantasi. Tak semua impian saya jd kenyataan. Saya tk bgn setiap pagi dgn muka tersenyum riang & hati yg tenang. At least, bukan lah setiap pagi kan? 

Saya tkdenya self-confidence yg tinggi setiap hari, sbb saya bukan puteri raja di alam kayangan tanpa masalah atau emosi. Saya ialah saya. Seorang perempuan di bumi nyata. Yg ada emosi & perasaan. 

Untung awak yg dh berkawen tu. Dh jd bini seseorg. Alhamdulillah. Atau awak tu, yg dh bertunang. Tunggu masa je nk kawen. Sibuk susun dulang dulang hantaran agaknya? 

Tahniah. 

Saya?
Saya masih tiada rezeki utk berkawen. Di usia nk masuk 36 tahun depan ni, mmg lah tabah nk hadap semua yg nk tanya bila nk kawen. Jodoh itu rahsia Allah, jd saya serahkan sepenuhnya pada Dia. 

Satu Biji Sehari Pun Berbaloi!

Bercinta? Mmg lah pernah bercinta. Teruk sgt if tk penah, dh tua tua cam saya ni. Yg latest tu, plus minus almost 2 tahun. Masa bercinta, semua lah baik. Penuh dgn kasih syg. Pijak semut pun tk mati. Berjanji beria ia, nk kawen dgn saya. Apa lagi? berbunga bunga lah hati. 

Nk kawen dgn pilihan hati, lelaki yg saya syg. Sapa tak girang kan? Asal teringat je, mesti tersengih. Kadang kadang tu, tgh potong sayur, sengih tk pasal. Tak kemaruk ke namanya tu? 

Ingatkan hujan sampai ke petang, tp hujan time lunch? Tak sedih ke camtu? Halfway relationship, terhempap kt kepala satu berita baru. 

Rupanya, selama ni saya terjebak dgn cinta tiga segi. Romeo ni mmg ada perempuan lain jgk. Saya ni bukanlah satu satunya yg dia syg. 

Finally, dia buat decision utk pilih dia & bukan saya. Kenapa? Saya tk pasti, tp yg paling pasti time tu, dunia saya hancur. Berhari hari, nangis tk henti henti. Siang malam. Hati saya berkecai. Angan angan saya retak seribu. Hanya Allah je tahu apa saya rasa time tu. 



Mulalah saya start fikir yg bukan2. Syaitan pun seronok menari nari time tu bila tgk saya lupa dgn Tuhan. Lupa dgn pesan Allah kenapa kite sebenarnya kt dunia ni. Makan pun tk konsisten. Bila makan, mcm tk ingat dunia. Tak baca bismillah, agaknya. 

Vitamins? Supplements? Buat apa nk kisah? Bukan ada org syg saya pun utk jadikan saya isteri mereka yg sah. Apa guna saya melawa? Apa guna saya kekal sihat? Apa gunanya semua tu? 

Berat badan naik mendadak, muka kusam dan bila jumpa orang, nak senyum?? Mmg tak lah! Kepala dh serabut, sakit kepala mcm tradisi utk kepala otak saya masa tu. Mmg menyedihkan lah! 

Cuba cakap. Perempuan mana yg tk sedih bila dirinya dijadikan option, then pastu plak, diseret ke tepi sbb awak bukan pilihan? Cuba bitau saya? 

Nasib baiklah Tuhan masih sayangkan saya. Dah lama tu, saya mcm tersedar. Takkan kite nk sedih tk henti2 hanya sebab seorang lelaki yg mcm tu? 



Yg take us for granted kan? Berbaloi ke utk rosakkan our own soul just sebab lelaki tu pentingkan diri sendiri? Logik ke nk jadi hodoh, tk sihat & menyedihkan hanya sebab semua tu? 

Tidak kan??? 

Dan masa tu jugak, saya bertemu jodoh dgn Shaklee. Haha. 

So, pelan pelan saya kutip diri saya dari tanah. Kesat air mata, kibas kibas kan habuk kt seluar dan cuba berdiri sendiri, mcm waktu dulu. Mula jaga makan minum. Monitor setiap nutrisi & air yg masuk dlm badan. Mula dekatkan diri dgn Allah. 

Minta maaf, minta ampun setiap salah silap saya selama ni. Lama lama, jiwa jadi tenang. Sejak dari hari tu, saya tahu saya dah cantik. Saya rasa kecantikkan tu. Rasa tenang & happy. Cantik dalam & luar. 

Jadi, apa motif saya cerita kisah hidup saya ni? Panjang lebar, mcm tok nenek cerita kisah lampau. Kenapa? 

Sbb saya nk sampaikan. Kite perempuan dicipta sbg makhluk Allah yg lemah lembut. Sbb tu kite sensitif. Tp walaupun sensitif, kite jgn biar org lain pijak kite, atau gunakan kite. Jgn biar org buat kite sedih & hilang pedoman. Buat kite abaikan kesihatan diri sendiri. 

Walau kite lemah lembut, kite kena pandai jaga diri kite sendiri. Untuk saya, Shaklee dah tolong saya. Jadikan saya cantik & sihat lepas apa yg berlaku. Bila cantik & sihat, saya mula yakin. Bila yakin, saya akhirnya berjaya jalankan kehidupan saya, lebih baik dari dulu. Alhamdulillah. 


So, dah byk saya pok pek pok pek kat sini, apa yg awak rasa? If rasa nak tahu lebih pasal Shaklee, mai lah call saya 012-2195363. Nnt kite berbual lanjut, if tak nak pegi borak sambil mengopi pun boleh. Mana mana yg awak nak. 

Nak jadi cantik & sihat mcm saya tak? Apa tunggu lagi, saya tunggu call awak ya? 

Kalau tak pun, kalau awak rasa nak jadi ahli Shaklee secepat mungkin, tak nak tunggu lama lama and perasaan dalam hati yang membuak buak nak Daftar Jadi Ahli Shaklee dan terus dapatkan kelebihan beli Shaklee Dengan Harga Ahli, ha... apa lagi? 

Sila jangan tunggu lama lama ok?


Terima kasih & assalamualaikum semua. 

Related Articles

0 comments: